Szkolne Koło Caritas
Jedną z form wolontariatu, jaką Caritas oferuje młodym ludziom, jest bycie członkiem Szkolnego Koła Caritas. SKC mają już ponad 25-letnią tradycję! Pierwsze z nich powstało w 1995 roku w Rzeszowie.
Szkolne Koło Caritas może zostać założone w każdej szkole podstawowej, średniej, szkole specjalnej, a także w przedszkolu.
Czym Jest Szkolne Koło Caritas?
Szkolne Koło Caritas – dalej SKC, jest jednostką wewnętrzną Caritas, działającą w ramach szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej, włączającą się na zasadzie wolontariatu w działalność charytatywną, opiekuńczą i wychowawczą prowadzoną przez Caritas.
Członkami Koła mogą być uczniowie i pracownicy placówki oświatowej. SKC odgrywają ważną rolę w pracy wychowawczej szkoły. Ich działanie opiera się na autentycznym zaangażowaniu młodzieży na rzecz potrzebujących w najbliższym otoczeniu, czyli najpierw na terenie szkoły, a następnie w środowisku lokalnym – parafii lub miejscowości, na terenie której znajduje się szkoła.
W miarę możliwości członkowie SKC włączają się także w szersze akcje, organizowane przez Caritas diecezjalną. Fundamenty tej działalności to wzajemne zaufanie, współodpowiedzialność i praca zespołowa.
Zadania Szkolnego Koła Caritas
1. Formacja:
– prowadzenie systematycznych działań na rzecz zaspokajania duchowych i społecznych potrzeb uczniów,
– kształtowanie postawy wolontariusza Caritas, która będzie owocowała dalszą pracą i zaangażowaniem w Parafialnych Zespołach Caritas,
– poznawanie nauki Kościoła i jego tradycji w dziedzinie posługi charytatywnej,
– pogłębianie własnego życia religijnego oraz harmonijne łączenie posługi charytatywnej z obowiązkami ucznia,
– animowanie wspólnoty szkolnej do czynnej miłości bliźniego poprzez szerzenie nauki Jezusa Chrystusa o miłosierdziu Bożym i uwrażliwianie środowiska szkolnego na różne przejawy ludzkiej biedy,
– podnoszenie kwalifikacji i kompetencji do niesienia pomocy innym.
Tematyka zatem mieści się w obszarze niezwykle istotnych zagadnień teologicznych i społecznych. Przeprowadzone analizy poszerzają wiedzę o możliwości wychowawcze SKC, stając się niezwykle cenne w ogólnej debacie dotyczącej współczesnej misji wychowawczej.
Książkę można potraktować, jako doskonały przewodnik wychowawczy nie tylko dla opiekunów SKC, ale i katechetów, nauczycieli, księży, dyrektorów szkół oraz diecezjalnych Caritas. Ponadto dla rodziców, którzy poszukują dla swych pociech właściwego miejsca wzrastania i wychowania.
2. Działania:
– współpraca ze strukturami Caritas Diecezjalnej i Parafialnym Zespołem Caritas, na terenie którego działa Koło,
– rozpoznawanie i zaspokajanie duchowych i materialnych potrzeb uczniów na terenie szkoły oraz w środowisku pozaszkolnym (domu, sąsiedztwie, parafii),
– organizowanie i udzielanie konkretnej pomocy potrzebującym uczniom i osobom chorym, niepełnosprawnym i znajdującym się w trudnej sytuacji,
– nawiązywanie więzi duchowych i praktycznych form współdziałania z wyznawcami innych Kościołów i wspólnot wyznaniowych w duchu ekumenizmu
– pomoc w organizowaniu wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin ubogich,
– współdziałanie, przy zachowaniu własnej tożsamości, z innymi organizacjami młodzieżowymi.